perjantai 10. marraskuuta 2017

Rakastuin Prahaan & Halloween-höpsöttelyjä

Voi pojat, mikä kaupunki tuo Praha!

Tykästyin tunnelmallisiin pikkukatuihin, historiallisiin rakennuksiin sekä ihaniin kahviloihin ja ravintoloihin. Säätkin suosivat meitä, joten kävelimme todella paljon ympäri kaupunkia, mutta ostimme myös kolmen päivän liput julkiseen liikeenteeseen.

Ensimmäisenä päivänä saavuimme Prahaan aikaisin aamulla Flixbussilla (edullisin vaihtoehto matkata Euroopassa) ja suuntasimme hostellillemme sekä vaihtamaan rahaa, minkä jälkeen söimme aamupalabuffetin paikassa nimeltään Cafe Imperial. Voin sanoa, että elämäni paras aamupala/brunssibuffet! Tarjolla oli erilaisia jogurtteja, myslejä, hedelmiä, kasviksia, parempia juustoja(!), leikkeleitä, puuroa ja erilaisia leipävaihtoehtoja näin muutamia mainitakseni. Rakastuin paikan maustamattomaan jogurttiin ja tummiin siemencroisantteihin. Buffetille hintaa tuli about 14 euroa, mikä ei mielestäni ole ollenkaan paha tarjontaan verraten.

Aamiaisen jälkeen suuntasimme Prahan linnan alueelle, missä ostimme opiskelijahintaisen lipun, jolla pääsimme useimpiin alueen nähtävyyksistä, ja me päätimme käydä Vitiuksen katedraalissa, kultaisella kujalla ja Pyhän Yrjön basilikassa. Linnan alueelle pääsi siis ilmaiseksi, ja jo ulkoapäin rakennukset olivat vaikuttavia.

Ihmettelyä ennen linnaan menoa

Linnan alueelta aukeaa kauniit maisemat kaupungille

Vitiuksen katedraali

Katedraali on upea ikkunoineen ja patsaineen sisältä päin

Kultainen kuja ja Franz Kafkan asunto

Lisää kauniita näkymiä linnan alueelta kaupungille

Seuraavaksi vuorossa oli John Lennon -seinä, mistä tykkäsin hurjasti! Vietimmekin tovin kaverini kanssa seinän edessä kuvia ottaen. :-D

Prahassa täytyy myös ehdottomasti kävellä pitkin Kaarlensiltaa, jonka ylitse suuntasimme katsomaan astronomista kelloa. Kävimme myös kävelemässä siltaa pitkin ilta-aikaan, jolloin kaupunki näyttää todella kauniilta valoineen. Suosittelen!

Kaarlensillalla oli päiväsaikaan vilskettä

Seuraavana päivänä suuntasimme kuuluisalle Václavské náměstí -aukion alueelle käveleksimään ja katsomaan Pyhän Veneclauksen patsasta, mistä suuntasimme Petrinin puistoon ja torniin. Tornista avautuivat upeat maisemat yli Prahan ja tämä oli yksi suosikkikohteistani! Kukkulalle, jossa torni sijaitsee, voi mennä kävellen, mutta me halusimme matkata ylös pienellä junalla, johon pääsi samalla lipulla kuin muuhunkin julkiseen liikenteeseen.

Pyhän Veneclauksen patsas

Aukiolta pääsee myös helposti vierailemaan kansallismuseossa

Václavské náměsti

Lähdössä junalla kohti Petrinin kukkulaa

Petrinin torni

Ja maisemia ylhäältä...

Ruokapaikoista voisin mainita tässä välin sen verran, että tsekkiläinen ruoka on aika tuhtia, mutta kokeilemisen arvoista. Prahassa on myös paljon vege-ruokapaikkoja ja itse rakastuin ravintolaan nimeltä Vegan's Prague, jossa kävimme syömässä kaksi kertaa. Ravintoloissa syöminen on myös todella halpaa ja yleensä annokset ovat reilun kokoisia.

Restaurace MINCOVNA: kanaa sekä hernepyreetä kasviksien kera

Restaurace Pod Vysheradem ja perinteisiä knöödeleitä kera villisian ja kastikkeen

Vegan's Prague ja kasvislasagne ♥

Viimeisenä päivänä suuntasimme ensin katsomaan Franz Kafkan -patsasta, joka oli kyllä mielenkiintoinen nähtävyys, sillä se pyörii! Tämän jälkeen halusimme käydä katsomassa rauhallisempaa, Vysehradin linnoituksen aluetta. Alueella sijaitsee hautausmaa, jonne on haudattu merkittäviä tsekkiläisiä henkilöitä ja myös tältä alueelta on ihanat maisemat muualle kaupunkiin. Kesäaikaan tänne olisi kiva mennä piknikille, sillä ylhäällä on pieni kahvila ja paljon penkkejä, joilla istuskella.

Kävimme myös tsekkaamassa Palladiumin, suuren ostoskeskuksen ennen kuin oli aika taas matkata kotia kohti.

Ikimuistoinen reissu ja täytyy sanoa, että haluan käydä kauniissa Prahassa uudestaan, ensi kerralla ehkäpä kesäaikaan.

Vähän höpsöttelyjä vielä tähän loppuun... Viime viikon alussa täällä Saksassa vietettiin myös Halloweenia ja päätettiin kaveriporukalla olla oikein pelottava Unicorn Fan Club! ;-) Herätettiin kaduilla kyllä ihmetystä ja huvitusta, mutta olipahan hauskaa. :-)

Dream Team

Tässä viime viikkoina opinnotkin ovat lähteneet kunnolla käyntiin ja todellisuus on tullut vastaan, että tultiinhan sitä tänne opiskelemaankin. Kirjastolla on tullut myös siis vietettyä aikaa. Mutta huomenna lähdetään käymään Heidelbergissä, josta sitten lisää seuraavassa postauksessa!